top of page

テセウスの船 / Ship of Theseus / 2021

あるアートにおいて、それを構成するパーツが全て置き換えられたとき、過去のそれと現在のそれは「同じそれ」だと言えるのか否か。

If all the parts that make up an artwork are replaced, is it possible to say that the past and the present are "the same it" or not?

 

 

配布テキスト

「この部屋の中から」
窓から見える風景もテレビから聞こえる声もSNSで広がる意見も、抽象的で現実味がないように感じる。はっきりとした意見を言うことは難しい。言葉は記号化し、大切なものを覆い隠すベールになる。先鋭化すればするほど、理論立てて説明すればするほど、脳での理解に感情が置き去りにされる。社会の求めた正しさは、個人の実感や納得は置き去りにする。

巨大なメディアアートや美術品を美しいと感じる一方で、机に散らばった文房具の配置に美しさを感じることがある。ふとしたタイミングでいつも目の前にあるものが、世界から切り離され、はっとする瞬間がある。その時それは、理性的な説明を置き去りにして、脳の記憶やこれまでの経験、知識、あらゆるものと瞬時につながり「アート的なもの」だと認識する(そしてたいていの場合、残念ながらそれは一瞬で忘れ去られてしまう)。

もし日常のささやかな風景や動きの中にそのような美的なもの、アート的なものが存在するとするならば、誰かに拾われて別の形に変貌してしまう前のそれらすべてを肯定していくことはできないだろうか。もし私たちがそれらを肯定できるならば、センセーショナルでスペクタクルな体験や、手の届かない最新技術を使った何かや、政治的なお墨付きや権威というフィルターを通さずとも、この世の中にアートがある意味を見出すことができるかもしれない。そして私たちの生活は、少しだけ豊かになる。

何らかの偶然がそれを生み出すこともある。例えばある日、放置していたスプレー缶が破裂してしまったとする。スプレー缶の中身は建築現場で使われる断熱材で、破裂音とともに倒れたスプレーから断熱材がもりもりと吹き上がる。そうして出来上がった造形物に何か美的なものを感じて、もう一度自分の手でそれを作り出せないか試みてみた。しかし、出来上がったものからは、大切な何かがすっぽりと抜けてしまっているような気がした。

人の手によって出来上がるものについても考えたい。例えば偶然には起こりえないことを意図的に発生させた場合には美が発生しやすいように思う(もちろん、生まれないことも多々ある。)。

扇風機が倒れていると、その動きはどこか生きもののようにも見えるし、椅子や机が傾いていると何とも言えない居心地の悪さを感じる。そこから何らかの意図を汲むことができれば、美を感じる可能性はさらに高まる。意図が明確であればあるほどそれは美に近づいていく気がする。広い意味でいれば、絵や彫刻もこれの延長にあるものだと思う。

過去の記憶と目の前のできごとが急に結びつくこともある。近所の小学校からピアノの音がしたときにはノスタルジーを感じる。ほかにも練習や彼らの学校生活に想いを馳せて涙ぐむこともある。

ほかにも例えば、石鹸を見たときに何かを思い出す人と、まったく何も感情が動かない人がいる(美術が好きな人なら、だれかほかのアーティストの石鹸を使った作品を思い出すかもしれない。)。私にとってこの石鹸は、亡くなった祖母が私の生活を心配して送ってくれた石鹸なのだけれど、多くの人にとってそれは何の意味ももたない。

From inside this room."
The scenery seen from the window, the voices heard from the TV, and the opinions spread on social networking sites all seem abstract and unrealistic. It is difficult to express a clear opinion. Words become symbols, veils that cover up what is important. The more radical, the more theoretical the explanations are, the more emotions are left behind in the brain's understanding. Society's demand for correctness leaves behind personal feeling and conviction.

While we find huge media art or works of art beautiful, we sometimes find beauty in the arrangement of stationery scattered on our desks. There are moments when the things that are always in front of us suddenly become detached from the rest of the world and we are struck by a flash of inspiration. At that moment, it is instantly connected to our brain's memory, previous experiences, knowledge, and everything else, leaving rational explanations behind, and we recognize it as "artistic" (and in most cases, unfortunately, it is forgotten in an instant).

If such aesthetic and artistic things exist in the small scenes and movements of everyday life, can we not affirm them all before they are picked up by someone else and transformed into another form? If we can affirm them, we may be able to find meaning in art in this world without the filter of sensational and spectacular experiences, something with the latest technology that is out of reach, or political endorsement and authority. And our lives will be a little richer.

Sometimes, some kind of coincidence can create it. For example, suppose that one day a spray can that had been left unattended bursts open. The spray can contains insulation material used at construction sites, and with the sound of the can bursting, the insulation material sprays up from the fallen spray can. The artist felt something aesthetically pleasing in the resulting object, and tried to see if he could create it again with his own hands. However, I felt that something important was missing from the finished product.

I would like to think about things created by human hands. For example, it seems to me that beauty tends to occur when something that cannot happen by chance is intentionally created (of course, there are many cases where it does not). For example, when a fan falls over.

When a fan is knocked over, its movement looks somewhat like that of a living thing, and when a chair or desk is tilted, we feel an indescribable sense of discomfort. If we can infer some kind of intention from these things, the likelihood of perceiving beauty increases even more. The clearer the intention, the closer it is to beauty. In a broader sense, I think that painting and sculpture are an extension of this.

Sometimes there is a sudden connection between a memory of the past and an event in front of me. I feel nostalgia when I hear the sound of a piano from a nearby elementary school. Other times, I cry when I think of the practice and their school life.

Other times, for example, the sight of soap reminds some people of something, while others feel no emotion at all (art lovers may recall someone else's work with soap, for example). ) For me, this soap reminds me of my grandmother who passed away. For me, this soap was sent to me by my late grandmother out of concern for my life, but for many people, it has no meaning.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

作品撮影:宮本和之 / Kazuyuki Miyamoto

bottom of page